HEEFT U EEN KLACHT?

 

Belangrijk voor u om te weten wat te doen als u een klacht heeft. 

U kunt dan actie ondernemen zoals geregeld in de  Wet Geschillen en Klachten in de GGZ. 

De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg is bedoeld om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en de positie van de patiënt te versterken. Onder deze link krijgt u een beknopte uitleg middels een video. Hier vindt u informatie vanuit de rijksoverheid. 

 

Elke zorgaanbieder moet per 1 januari 2017 een klachtenfunctionaris hebben die de patiënt kan benaderen als hij een klacht heeft over zijn behandelaar. Een patiënt kan zijn klacht in eerste instantie met zijn behandelaar bespreken, maar soms is dit lastig of hij krijgt onvoldoende gehoor. In dat geval kan de patiënt contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Omdat het voor vrijgevestigde ggz-professionals ondoenlijk is om per praktijk een eigen klachtenfunctionaris aan te stellen, maakt de LVVP gebruik van de ervaren klachtenfunctionarissen van Klacht & Company, waar cliënten van LVVP-leden een beroep op kunnen doen. 

https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/

 Is uw klacht daarmee niet verholpen? Dan kunt terecht bij de  Geschillencommissie Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten te Den Haag.

 

Tenslotte bestaat er de mogelijkheid voor u uw klacht in te dienen bij  Het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg.   

 

VEILIGE INCIDENTMELDING (VIM)

Daarnaast zij wij als zorg verlenende organisatie  verplicht om een registratiesysteem en procedure te hebben voor het veilig intern kunnen melden, registreren en onderzoeken van (bijna) incidenten met als doel deze in de toekomst te kunnen voorkomen. Veilig incidentmelden betekent  dat de procedure de veilige omgang met de gegevens moet waarborgen conform de geldende privacy - wetgeving. . 

 

In de WKKGZ is vastgelegd dat de gegevens alleen toegankelijk is/zijn voor diegenen die betrokken is/zijn bij het onderzoeken van de incidenten en dat de gegevens niet gebruikt mogen worden als bewijs in gerechtelijke procedures en maatregelen tegen zorgverleners, tenzij het gaat om calamiteiten of geweld in de zorgrelatie. 

 

Mocht er een (bijna)incident plaatsvinden in de praktijk(voering) dan registreren we deze niet alleen, maar bespreken deze ook anoniem met collega's uit de intervisiegroep, medewerkers van de beroepsvereniging LVVP en/of de verwijzende huisarts.